LINE UP
ADAM BEYER ( Drumcode /
Mad Eye - Stockholm - S )
A stockholmi Cari Lekebusch, Joel Mull és Jesper Dählback mellett
Adam Beyer neve összenőtt a svéd techno hangzással, mely a kilencvenes
évek óta erősen hat a világra. Beyer a planéta egyik legnagyobb és
legbefolyásosabb producere/DJ-je. A folyamatos fejlődés és tökéletesedés
jegyében készült három stúdió albuma, a 'Decoded' (Planet Rhythm, 1995),
a 'Protection' (Drumcode, 1999) és az 'Ignition Key' (Truesoul, 2002)
kitűnően mintázza a svéd techno művész átalakulását a nyers gyémántból a
csiszolt alkotás felé. Hosszú utat tett meg azóta, hogy fiatalkorúként
rendszeresen besurrant Stockholm virágzó acid house szcénájába, és
kétségtelen, hogy legalább olyan hosszú és érdekes út áll még előtte is.
Adam Beyer-t, aki 5 évesen hard rockot és Kiss-t hallgatott, mindig is
lenyűgözte a zene világa, már fiatalon is egyfolytában a csillogó fekete
korongokra gyűjtött. Miközben a hip hop és rap világával ismerkedett,
Beyer fiatal fülei hirtelen megnyíltak az Olaszországból és Angliából
beszűrődő új hangzásokra 1987/88-ban, a 'rakt över disk' rádió műsorra
felfigyelve, mely az ébredező house szcéna foszlányait sugározta.
'Úgy éreztem ez a legjobb dolog a világon, és hetente hallgattam. A
műsorvezető elég sok lemezt megvariált, ráénekelt - egy nagy pazar
stúdióban volt mindenféle felszereléssel. Akkor döntöttem úgy hogy DJ
leszek.'
Akkoriban Beyer dobolt egy ifjúsági központ-szerű helyen, ahol a fiatal
kölykök lógtak. Az egyik terme egy diszkó volt, lemezjátszókkal,
dobokkal és egy billiárd asztallal. Beyernek az az álma azonban hogy
saját lemezjátszókat vegyen, még távoli vágyálom volt csupán. Aztán
tragédia történt.
13 éves korában apja elhunyt. Ez mindenki számára óriási fordulópont,
különösen a fiatal, változó években. Azzal a kis pénzzel, mely apja
vagyonából származott még inkább elhatározta, hogy követi célját és vett
két lemezjátszót meg néhány lemezt.
'Azt hiszem, az nagy mértékben ösztönzött, hogy az apám igen tanult volt
és nem valószínű hogy valaha is engedte volna, hogy lazán vegyem a sulit
és ennyi időt töltsek a lemezjátszókon való gyakorlással. Az biztos,
hogy fordulópont volt az életemben.'
És mint e fordulópont lebetonozásaként, később ugyanabban az évben
elment élete első rave partijára is.
Beyer a helyi specialista dance zenei bolt, a 'Vinyl Mania' egyre
gyakoribb látogatója lett, ahol rengeteg régi italo-disco zenét árultak,
olyasmiket, mint a Scotch és a Lazerdance.
'12 évesen nem csak a hiteles detroiti lemezeket keresi az ember,
bármit, ami táncolható', emlékszik vissza Beyer. 15 évesen már az iskola
bulikban DJ-zett. Mire vége lett az iskolának, Beyer osztálytársai mind
már valami étteremben vagy irodában próbáltak munkatapasztalatokat
szerezni. Nem úgy a még mindig elszánt fiatal DJ. Volt akkoriban egy DJ
iskola Svédországban és Beyer ott szerzett némi 'munkagyakorlatot'. Az
iskolai kontaktjai segítségével több fellépésre is szert tett, plusz
összehozták olyan idősebb arcokkal, akik segíteni tudtak nekik.
Beyer-t iskolai barátai arra is rávették, hogy szálljon be a stúdió
felszerelésbe, amit együtt sikerült összehozniuk. Beyer így emlékszik
vissza: 'Joel Mull-lel és Peter Benisch-sel a suliban találkoztam, 16
vagy 17 évesen, és én tanítottam Joel-nek, hogy hogyan kell DJ-zni. Ő
bemutatott Peter-nek, akinek volt egy samplere, és elkezdtünk azzal
variálni. Fogalmam sem volt hogy mit kell azzal kezdeni. Elkezdtük
megtanulni az alapokat, aztán vettünk egy Atarit, majd gyújtöttünk egy
kis pénzt, vettünk egy Juno 106-ot, egy 303-ast, és így tovább.' 1993-ra
már elég önbizalmuk lett, hogy kiküldjenek néhány demót, melyek közül
pár a new york-i ‘Drive In'-ban landolt, amit Adam X és Jimmy Crash
igazgatott. Nyolc hónappal később valóra vált Adam Beyer gyermekkori
álma. Megjelent első lemeze.
További megjelenésekkel a három barátot egyre többször hívták
fellépésekre, egyre nagyobb bulikba, bár még mindig csak Finnország,
Norvégia és Dánia határain belül. Aztán hirtelen minden beindult.
'94-ben sok lemezt adtunk ki, de még mindig nem a saját nevemen, így ez
még mindig egy kicsit kompromisszumos volt. Sok igazán gyors tempójú
dolog volt benne és némi hard trance is de akkor már sok techno zenét
vettem az UR-től és Jeff Mills-től is. Még semmi sem volt igazán
kikristályosodva.'
Aztán Beyer átesett a 'techno vízkeresztségen', amikor befejezte az
iskolát 1995-ben. Nyaralás közben az az ötlete támadt, hogy kizárólag
dobokra építve alkot egy lemezt. Még abban az évben megjelent a
‘Drumcode 1', Glen Wilson Planet Rhythm kiadójánál, mely azonos nevet
viselt azzal a lemezbolttal, ahol Adam megszerezte első állását, és ahol
később megismerkedett a szintén DJ/producer Cari Lekebusch-sal. A
‘Drumcode 2', és az 1995-ös ‘Decoded' megjelentetését követően Beyer
tovább lépett, és 1996-ban létrehozta saját labelét, a Drumcode-ot.
Beyer terjesztői először azt javasolták neki, hogy óvatos legyen, és
csak maximum 1000 példányt adjon ki, különben komoly pénzeket veszíthet.
Azonban már a Drumcode első kiadványa megalapozta a label többi
kiadványának sorsát, bár 3000 kópiánál megállt, mivel azzal 'még
underground' maradt
Beyer, Lekebusch és a többi helyi művész, mint például Joel Mull
hamarosan nagyon kelendők lettek, 'Eltelt pár év mire ráeszméltünk, hogy
mekkorára is nőtték ki magukat a dolgok. Először olyan 97 környékén
hallottunk a svéd techno hangzásról.' 1995 és 98 között a stockholmi
triumvirátus lemezek tucatjait jelentette meg melyek underground
klubslágerek lettek. Egyre több európai klub- és fesztivál fellépésre
hívták őket, ahol Beyer hamarosan a headlinerek között találta magát.
1997-től 99-ig Beyer egy társkiadót is működtetett a nagysikerű
Drumcode-dal párhuzamosan, ‘Code Red' néven, melyet 10 kiadvány után
megszüntetett. 1999-ben megjelentette 'Protection' című albumát, melyen
a korábbiakhoz hasonló techno trackjei mellett már hallható volt az az
elektronikus zenei irány is ami felé Beyer elindult.
Ebben az időszakban Beyer sok időt töltött a stúdióban, újra fogalmazva
a célt, amely felé haladni kívánt. Megszületett a vízió és a koncepció,
és 2002-ben megalapította a Truesoul-t.
Beyer meghatározta az új label stílusát addigi legteljesebb munkájával,
a harmadik stúdió albumával, a 2002-ben megjelent ‘Ignition Key'-vel.
A Truesoul gondozásában többek között olyan előadók művei jelentek meg ,
mint Joel Mull, Cirez D (aka Eric Prydz), Cari Lekebusch, Henrik B, sőt,
a stockholm-i Ozgur Can is, aki egy kissé progresszívebb vonalat
képvisel. A különféle elektronikus stílusok olvasztótégelyévé vált
Truesoul mellett Beyer egy másik kiadót is létrehozott, egy
letisztultabb és minimál hangzás számára.
'A Mad Eye csak nekem szól. Ez a nevem egyfajta anagrammája. Ez olyasmi
mint ahol pillanatnyilag tartok. Egy kissé letisztultabb, nem annyira
nyilvánvaló és gyors mint a Drumcode, és egy kicsit experimentálisabb'.
A label egy új, finom, produkció orientáltabb vonal előfutára, és Beyer
gyorsan rámutatott a zenei irányában bekövetkezett változás
katalizátorára. 'A változás nagy része az ibizai utaknak köszönhető.
Nagyon sok minden történt ott az elmúlt három vagy négy évben és
találkoztam egy más környezettel, ahol hosszabb partik és hosszú after
partyk vannak. Fiatalon nagy raver voltam úgyhogy nem olyan nagy ügy
számomra a hosszú bulizás, de ez a partizásnak ez a módja
megváltoztatott engem. '
Ez a változás a DJ szettjeibe is beszűrődött. Beyer, akit világszerte a
büntető, loop-os techno mestervonaláról ismernek, letisztultabb
produkcióit is belecsempészte lemez-manipulációinak áramlatába. 'Ha
igazán azt játszhatom amit akarok, akkor én ezekkel a zenékkel
koronáznám meg a szettjeimet, mivel már nem igazán játszom azokat a régi
dolgokat' Beyer új stílusa a Fabric számára készült mix CD-jén is
tükröződik., melyen olyan előadók trackjei szerepelnek, mint Dominik
Eulberg, 2 Dollar Egg és Alex Under – az összes emelkedő csillag a 'minimal'
techno berkein belül.
Bár a Drumcode még továbbra is létezik, Beyer a labelen is akar némi
változtatást. Alapvetően megmarad az eredeti érzete és tempója, de új
hangzással körítve, beyer erről így nyilatkozik: 'Számomra már nem
fontos hogy sok lemezt jelentessek meg. Inkább az számít hogy olyan
lemezeket adjak ki amik számítanak és amelyek hosszabb életűek. Úgy
akarok visszatekinteni, hogy azt mondhassam: 'wow, azt én csináltam'.
Azt akarom érezni, hogy képviseltem valamit, és azt gondolom, hogy az
ilyen dolgok a kor előrehaladásával válnak egyre fontosabbá. Hogy ez
milyen alakban-formában valósul meg, azt nehéz megmondani.'
A jövő biztosabb kezekben nem is lehetne.
Jonas Stone
www.myspace.com/adambeyer
www.drumcode.se
www.hyperspace.co.hu
www.deadcode.hu
www.myspace.com/hyperspacecohu
www.myspace.com/deadcodeproduction
vissza |